زمان جاری : پنجشنبه 14 تیر 1403 - 1:47 قبل از ظهر
نام کاربری : پسورد : یا عضویت | رمز عبور را فراموش کردم



تعداد بازدید 163
نویسنده پیام
amin_master آفلاین

ارسال‌ ها308
عضویت22 /3 /1392
سن: 20
تشکرها3
تشکر شده4
امام محمد غزالی

زندگی

محمد غزالی به سال ۴۵۰ هجری قمری در توس از اعمال خراسان دیده به جهان

گشود. در دوران کودکی در زادگاهش تعلیمات خود را فرا گرفت. پدرش از رشتن

پشم، گذران زندگی می‌کرد. آنچه می‌رشت در دکانی در بازار پشم فروشان

می‌فروخت و بدین سبب او را غزالی می‌گفتند. پدر محمد غزالی اهل ورع و تقوی

بود و غالبا در مجالس فقیهان حضور می‌یافت. دو پسر داشت: محمد و احمد. این

دو هنوز خردسال بودند که او مرد. طبق وصیت وی، پسرانش را به یکی از

دوستانش که ابوحامد احمد بن محمد الراذکانی نام داشت و صوفی مسلک بود

سپردند. آن مرد نیز به وصیت عمل کرد تا آنگاه که میراث پدر به پایان رسید.

روزی به آنها گفت: «هر چه از پدر برای شما مانده در وجه شما بکار بردم.

من مردی فقیر هستم و از دارایی بی نصیب، اکنون باید برای تحصیل فقه به

مدرسه‌ای بروید تا با آنچه به عنوان ماهیانه می‌گیرید، نانی بدست آورید که

مرا سخت کیسه تهی است». محمد و برادرش احمد ناگزیر به یکی از مدارس طلاب

در نیشابور رفتند و به تحصیل ادامه دادند. ابوحامد محمد غزالی بی اندازه

باهوش و تند ذهن بود. علوم دینی و ادبی را نزد احمد الراذکانی فراگرفت و

سپس مدتی در یکی از مدارس طوس به تحصیل پرداخت. آنگاه به گرگان نزد ابونصر

اسماعیل رفت. بعد از مدتی دوباره به زادگاه خود، طوس برگشت و مدت سه سال

در طوس به مطالعه و تکرار دروس پرداخت.

درگذشت

حجة الاسلام امام ابی حامد محمد الغزالی در روز دو شنبه ۳ دی ۴۹۰ شمسی،

۱۴ جمادی الاخر سال ۵۰۵ هجری قمری، و در سن ۵۵ سالگی در شهر توس (طوس)

بدرود زندگی گفت و در طابران طوس بخاک سپرده شد.

آرامگاه منسوب به غزالی طوسی، در 25 کیلومتری شمال غرب مشهد و حدود 120 متری ضلع شمال غربی باروی قدیم توس (هارونیه) قرار دارد

قدمت آرامگاه منسوب به غزالی به اواخر قرن پنجم و اوایل قرن ششم قمری می‌رسد.

ابوحامد محمد بن احمد غزالی طوسی، در سال 437 هجری شمسی در طوس خراسان به

دنیا آمد و در سال ۵۰۵ هجری قمری و در سن ۵۵ سالگی در شهر طوس بدرود

زندگی گفت و در طابران توس به خاک سپرده شد.

آرامگاه منسوب به غزالی توسی در سال 1382 توسط سازمان میراث فرهنگی با شماره 8944 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

تألیفات محمد غزالی

در میان متفکران اسلامی، هیچ یک به اندازه ابی حامد محمد الغزالی تألیف و

تصنیف نکرده‌است. گویند تألیف‌هایش را شمار کردند و بر روزهای عمرش تقسیم

نمودند، هر روز چهار جزوه شد و تردیدی در آن نیست که بسیاری از این آثار

که اسامی بیشتر آنها در تاریخ نهضتهای فکری اسلامی از رودکی تا سهروردی

آمده‌است، منسوب به اوست. می‌گویند تعداد کتابهایی که در طول زمان به وی

نسبت داده‌اند شش برابر رقمی است که خود وی دو سال پیش از مرگش در نامه‌ای

به سنجر یاد آور شده‌است: «بدان که این داعی در علوم دینی هفتاد کتاب

کرد...» و همین موضوع کار پژوهش را بر اهل تحقیق تا حدی دشوار نموده‌است.

از جمله خاورشناسان و دانشمندانی که در مورد تالیفات غزالی تحقیق کرده‌اند

می‌توان گشه، مک دونالد، گلدزیهر، لویی ماسینیون، اسین پلاسیسوس، مونتگمری

وات، موریس بوژیر، میشل آلار، و عبدالرحمن بدوی را نام برد. خصوصاً دکتر

عبدالرحمن بدوی دانشمند مصری، با یاری گرفتن از مجموعه تالیفات خاورشناسان

قبل از خود، کتاب مؤلفات الغزالی را به نگارش در آورده که در سال ۱۹۶۰

چاپ شده‌است. در این کتاب از ۴۵۷ کتاب اصلی و منسوب یاد شده به مؤلف، ۷۲

تای آنها را بی تردید متعلق به غزالی دانسته و در صحت بقیه تردید

نموده‌است. این ۷۲ کتاب یا رساله را بدوی به ترتیب تاریخی در پنج مرحله

تنظیم نموده که به شرح زیر می‌باشد:

الف- آثار سالهای دانش اندوزی غزالی، از سال ۴۶۵ تا ۴۸۷ هجری:

التعلیقه فی فروع المذهب

المنخول فی الاصول

ب-آثار نخستین دوران درس و بحث

البسیط فی الفروع

الوسیط

الوجیز

خلاصةالمختصر و نقاوةالمعتصر

المنتحل فی علم الجدل

مآخذ الخلاف

لباب النظر

تحصیل المآخذ فی علم الخلاف

المبادی و الغایات

شفاء الغلیل فی القیاس و التعلیل

فتاوی الغزالی

فتوی (فی شأن یزید)

غایةالغور فی درایةالدور

مقاصد الفلاسفه در (فلسفه)

تهافت الفلاسفه در (کلام)

معیار العلم فی فن المنطق در (منطق)

معیار العقول

محک النظر فی المنطق در (منطق)

میزان العمل در (منطق)

المستظهری فی الرد علی الباطنیه در (کلام)

حجةالحق در (کلام)

قواصد الباطنیه

الاقتصاد فی الاعتقاد در (کلام)

قوائد العقائد در (کلام)

الرسالةالقدسیة فی قواعد العقلیة در (کلام)

المعارف العقلیة و لباب الحکمةالاهیة

ج- آثار دوران خلوت نشینی و مردم گریزی غزالی از سال ۴۸۸ تا ۴۹۹ هجری

احیاء علوم الدین در (تصوف)

کتاب فی مسأله کل مجتهد مصیب

جواب الغزالی عن دعوة مؤید المک له

جواب مفصل الخلاف

جواب المسائل الربع التی سألها الباطنیه بهمدان من ابی حامد الغزالی

المقصد الأسنی فی شرح الأسماءالحسنی

رسالة فی رجوع اسماءالله الی ذات واحدة علی رأی المعتزله و الفلاسفه

بدایةالهدایة در (اخلاق)

کتاب الوجیز فی الفقه

جواهر القرآن

کتاب الاربعین فی اصول الدین در (اخلاق).

کتاب المضنون به علی غیر اهله

المضنون به علی اهله

کتاب الدرج المرقوم بالجداول

القسطاس المستقیم

فیصل التفرقة بین الاسلام و الزندقة

القانون الکلی فی التأویل

کیمیای سعادت در (تصوف) به فارسی.

ایها الولد

اسرار معاملات الدین

زاد آخرت به فارسی

رسالة الی ابی الفتح احمدبن سلامة

الرسالةاللدینیه

رسالة الی بعض اهل عصره

مشکاةالانوار در (تصوف).

تفسیر یاقوت التأویل

الکشف و التبیین

تلبیس ابلیس

د- بازگشت به سوی مردم و دومین دوران درس و بحث از سال ۴۹۹ تا ۵۰۳ هجری

المنقذ من الضلال

کتاب فی السحر.الخواص الکیمیاء

غور الدور فی المسألة السریجیة

تهذیب الاصول

کتاب حقیقة القولین

کتاب اساس القیاس

کتاب حقیقة القرآن

المستصفی من علم الاصول در (فقه)

الاملاء علی مشکل الاحیاء

ه- آخرین سالهای زندگی ۵۰۳ تا ۵۰۵ هجری

الاستدراج

الدرةالفاخره فی کشف العلوم الآخرة

سر العالمین و کشف ما فی الدارین

نصیحت الملوک در (تصوف) به فارسی

جواب مسائل سئل عنها فی نصوص اشکلت علی المسائل

رسالة الاقطاب

منهاج العابدین در (تصوف)

الجام العوام من علم الکلام در (تصوف)

سایر کتابها، که یا در صحت انتساب آن تردید وجود دارد و یا با نامهایی متفاوت از کتب فوق خوانده شده‌است.

معراج السالکین در (تصوف).

الادب فی الدین

القواعد العشره

الرسالةالوعظیه

رسالةالطیر

روضةالطالبین در (تصوف)

عجائب المخلوقات و اسرارالکائنات. این کتاب به «الحکمة فی مخلوقات الله» نیز معروف است.

هرشب میان مقبره ها راه می روم
شاید هوای زیستنم را عوض کنم
پنجشنبه 20 تیر 1392 - 22:36
وب کاربر ارسال پیام نقل قول تشکر گزارش




پرش به انجمن :